I Athen findes mange spændende steder, at besøge, vi har valgt at fremhæve nogle få forskellige.

Senere kommer der meget mere, vi har lige købt Politikkens nye "Turen går til Athen" (2004), og den kan anbefales.

Vi plejer, på vej hjem fra Poros, at tage en overnatning i Piræus på Hotel Triton, vi ankommer først på eftermiddagen, og indkvarterer os, senere skal vi lige over den lille markedsplads ved hotellet, her er en forretning, som sælger krydderier, her skal handles ind, både til os, men også til venner i Danmark.

Om aftenen tager vi metroen fra Piræus til Monestiraki station, når du kommer op fra undergrunden på Monestiraki torvet er du midt i den gamle bydel, med pragtfuld udsigt til Akropolis. Her er der rige muligheder for at handle, men der er forskellig lukketid de mest turistede har næsten åbent døgnet rundt, men de mest seriøse lukker først. vi plejer at gå en tur rundt og opleve stemningen, man kommer også forbi mange spisesteder, hvoraf de fleste er meget baserede på turister.
Men vi venter til vi kommer ned i de små gader her spiser man som regel, rigtig godt, vi spørger hvad der er af spændende Græsk mad i køkkenet, og bliver vist rundt der, hvor vi bestiller direkte fra alle herlighederne.
Mætte af oplevelser kan vi nu gå de få 100 meter ned til Monestiraki stationen, og finde toget tilbage til Piræus, hvor toget har endestation, så går vi de ca. 500 meter op til Hotel Triton.
Næste morgen nyder vi morgenmaden her, hvorefter vi tager bussen eller metroen tilbage til Athen lufthavn (hvis man tager metroen skal man skifte på Monestiraki, vi har været udsat for at bruge 30 minutter på dette)